لاك پشت هاي دريايي چشم خود را به روي دريا باز مي كنند
بچه های محيط زيست دانشگاه منابع طبيعي گرگان
Scientific Community Environment Natural Resources University of Gorgan

با فرا رسيدن فصل پاييز؛

 

 

لاك پشت هاي دريايي چشم خود را به روي دريا باز مي كنند

رييس اداره حفاظت محيط زيست چابهار گفت: لاكپشت هاي دريايي با اتمام تابستان و فرا رسيدن فصل پاييز چشم خود را به روي دريا باز مي كنند.  

 'اشرف علي حسيني' در اين باره اظهار داشت: فصل تخم‌گذاري لاك‌پشتهاي سبز در سواحل چابهار متفاوت با ديگر نوار ساحلي جنوب كشور است به گونه اي كه طبق پايشهاي ميداني كارشناسان محيط زيست، لاك پشتها در فصول مختلفي براي لانه سازي و تخمگذاري به ساحل عزيمت مي كنند و اين پديده حداكثر تا پايان سال ادامه مي‌يابد.

وي افزود: حدود 45 تا 60 روز طول مي‌كشد تا بچه لاك‌پشت‌ها سر از تخم در آورند، دماي كم يا زياد، بر خروج ديرهنگام يا زودهنگام بچه لاك‌پشت‌ها از تخم و همچنين تعيين جنسيت آنها تأثير مي‌گذارد. 

وي ادامه داد: هر اندازه دماي محيط تخم‌ها بيشتر باشد بچه‌هاي زودتر از ماسه‌هاي سر بيرون آورده و جنس آنها نيز ماده خواهد شد، اما كاهش دما تأثير معكوس در اين فرايند دارد.

رييس اداره حفاظت محيط زيست چابهار اضافه كرد: طولاني‌ بودن زمان تخم‌گذاري لاك‌پشت‌ها موجب ايجاد تعادل ميان تعداد نر و ماده‌ها مي‌شود.

وي در مورد بازگشت شگفت انگيز لاكپشت ها پس از ساليان دراز گفت: لاك پشتهاي نر هرگز به ساحل زادگاهشان بر نمي گردند ولي لاك پشتهاي ماده پس از رسيدن به سن بلوغ (معمولا پس از 30 سالگي) براي تخم گذاري به همان ساحلي بر مي گردند كه در آن زاده شده و به احتمال بسيار همه تخم گذاريهاي بعدي نيز در همان ساحل زادگاه انجام مي شود.

حسيني ياد آور شد: در آغاز بهار لاك پشتهاي دريايي كه در دريا به سر مي برند شب ها از دريا بيرون مي آيند و به كمك باله هايشان به سختي خود را روي ساحل جلو مي كشانند.

وي گفت: آنان از خط مد دريا مي گذرند و در ماسه هاي ساحلي چاله هاي عميق حفر كرده و سپس چاله را با بيش از صد تخم سفيد و گرد در كمتر از نيم ساعت پر مي كنند و روي آن را با شن و ماسه مي پوشانند و به دريا بر مي گردند.

رييس اداره حفاظت محيط زيست چابهار افزود: نوزادان لاك پشت هاي دريايي سبز هنگام بيرون آمدن از تخم حداكثر طول بدنشان پنج سانتيمتر و وزن بدنشان كمتر از بيست گرم است.

وي اضافه كرد: كاكايي ها، پرستوهاي دريايي، حواصيل و انواع لاشخورها و حتي خرچنگها نوزادان لاك پشت ها را هنگام طي مسير لانه تا رسيدن به دريا تهديد مي كنند.

حسيني گفت: در اين راستا اداره حفاظت محيط زيست به منظور حفظ جان اين موجود دريايي اقدام به ايجاد ايستگاه پايش و نگهداري لاكپشت ها در نوار ساحلي چابهار-رمين كرده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 5 مهر 1390برچسب:,
ارسال توسط داریوش آشتاب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 37
بازدید کل : 47762
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1